3. Participatie
Thema's
Naar vermogen meedoen
- 0
- 0
- 7
Relaties
Relatie met beleidsveld Jeugd (6), Welzijn sport en cultuur (7), Zorg (8), Beheer (11)
Activiteiten
Toelichting | Status | |
---|---|---|
Monitoring nieuw beleid op de 3 D’s en waar nodig bijstellen | ||
Stimuleren rol medische centra en start 1+ medisch centrum | ||
Doorontwikkeling van het Kerkraads WMO-model met inbedding van nieuwe taken | ||
Stimuleren sport in relatie tot jeugd en onderwijs | ||
Deelname aan JOGG (Jeugd op gezond gewicht) en GIDS (Gezond in de stad) | ||
Preventie door initiatieven gericht op jeugd in samenhang met ouders en omgeving | ||
Hulpvraag en aanbod in combinatie met de mogelijkheden van de burger zelf en zijn omgeving via maatwerk op elkaar afstemmen |
Indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | eigen oordeel matige of slechte gezondheid | burgeronderzoek | % | 26 | 26 | |||
A | maatschappelijke participatie | burgeronderzoek | score | 4,0 | 4,1 | |||
A | cliënten WMO | afd. WIZ | aantal | 4.131 | 4.095 | 4.418 | ||
A | toegekende rolvoorzieningen* | afd. WIZ | aantal | 275 | 188 | 148 | ||
A | toegekende vervoersvoorzieningen* | afd. WIZ | aantal | 401 | 473 | 374 | ||
A | toegekende woonvoorzieningen | afd. WIZ | aantal | 324 | 280 | 126 | ||
A | toegekende voorzieningen hulp bij het huishouden | afd. WIZ | aantal | 749 | 533 | 1.559** | ||
A | toegekende voorzieningen begeleiding | afd. WIZ | aantal | 541 | ||||
A | arrangementen zorg in natura voor jeugd | afd. Welzijn | aantal | 1.288 | ||||
A | deelname doelgroepkinderen JGZ (bezoek consultatie-/kind-bureau) | GGD, Meander | % 0-4 jarigen | 91 | 96 | 95 | ||
A | jeugdigen in jeugdzorg plus | afd. Welzijn | aantal | 10 | ||||
A | jeugdbeschermings- | Raad voor de Kinderbescherming | aantal | 41 | 47 | 48 | ||
A | persoonsgebonden budget jeugdhulp | afd. Welzijn | aantal | 151 | ||||
A | jongeren in behandeling bij vrijgevestigden | afd. Welzijn | aantal | 126 | ||||
A | deelname sport/actieve sporters | burgeronderzoek | % | 56 | 54 | |||
- waarvan 1 of meer keren per week | burgeronderzoek | % | 84 | 90 | ||||
A | sportverenigingen*** | afd. Welzijn | ||||||
jeugdleden (<18jr) | % | n.n.b. | ||||||
volwassen leden | % | n.n.b. |
* m.i.v. 2014 wordt een scootmobiel geteld bij de vervoersvoorzieningen i.p.v. bij de rolvoorzieningen (handbewogen/elektrische rolstoel).
** in 2015 zijn door herindicering vernieuwde voorzieningen toegekend.
*** per 1 januari; het aantal leden van een vereniging wordt op basis van de huidige subsidieverordening eens per 4 jaar geactualiseerd, hetgeen in 2012 heeft plaatsgevonden. De percentages waren destijds 34,5% jeugdleden en 10,5% volwassen leden. In 2016 kunnen nog geen nieuwe percentages berekend worden vanwege een voorgestelde definitiewijziging lidmaatschap vereniging in de nieuwe verordening.
Mogelijkheden om te ontmoeten
- 0
- 0
- 8
Relaties
Relatie met beleidsveld Welzijn, sport en cultuur (7)
Activiteiten
Toelichting | Status | |
---|---|---|
Herijken evenementenbeleid | ||
Herijken cultuurbeleid (cultuurnota) | ||
Realiseren cultuurcluster binnen het centrumplan | ||
Vaststellen visie op het gemeentelijk vastgoed en permanente herijking van het vastgoed | ||
Leefbaarheid van de wijken optimaliseren door intensivering van de samenwerking tussen bewoners, ondernemers, professionele en niet professionele instellingen (sociale wijkteams en leefbaarheidsteams) | ||
Rol Impuls verder inzetten op het ontwikkelen van de eigen kracht van het individu in plaats van inzetten op uitvoering | ||
Onderzoeken of subsidies mogelijk anders opgebouwd moeten worden om de rol in gemeenschappen en buurten meer tot gelding te laten komen waarbij het uitgangspunt is dat er niets moet worden afgebroken en ingezet wordt op participatie | ||
Ondersteunen verenigingen bij het oplossen van problemen die zij ervaren |
Indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
B | jeugdleden (<18jr) verenigingen niet-professionele kunstbeoefening* | afd. Welzijn | % | n.n.b. | ||||
B | volwassen leners bibliotheek | Bibliotheek Kerkrade | % | 4,9 | 4,5 | 4,3 | 4,2 | |
B | cursisten muziekschool / vrije academie | SMK, VAZOM | % | 2,4 | 2,6 | 3,1 | ||
B | vrijwilligers | burgeronderzoek | % | 28 | 38 | |||
B | tevredenheid buurtvoorzieningen | burgeronderzoek | % | 57 | 60 | |||
B | sociale cohesie | burgeronderzoek | score | 5,5 | 5,5 |
* per 1 januari 2012 6,9%; in 2016 kan nog geen nieuwe percentage berekend worden vanwege een voorgestel-de definitiewijziging lidmaatschap vereniging in de nieuwe verordening.
Samen de gemeente maken
- 0
- 0
- 3
Relaties
Relatie met beleidsveld Bouwen en wonen (1), Veiligheid en handhaving (5), Bestuur en bedrijfsvoering (10) en de paragraaf bedrijfsvoering (5)
Activiteiten
Toelichting | Status | |
---|---|---|
Actief ondersteunen van initiatieven van burgers en ondernemers die bijdragen aan de doelstellingen van onze stad | ||
Dienstverlening nog klantgerichter door verdere afstemming op de behoefte en belevingswereld van de klanten en hierbij tevens de regeldruk en bureaucreatie voor onze klanten verminderen | ||
Actief de dialoog aangaan met burgers/ondernemers bij het opstellen en uitvoering van beleid |
Indicatoren
omschrijving | bron | eenheid | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C | waardering gemeentelijke dienstverlening | burgeronderzoek | score | 6,9 | 6,7 | |||
C | tevredenheid laatste contact met gemeente | burgeronderzoek | score | 7,9 | * | |||
C | digitale producten / aanvraagformulieren voor de klant beschikbaar | afd. Burgerplein | aantal | 23 | 21 | 10** | ||
C | contacten aan de balie tijdens openingsuren | afd. Burgerplein | aantal | 35.388 | 33.520 | 30.076 | ||
C | afgehandelde bezwaarschriften | bezwaarschriften-/ | ||||||
- beslissingen | aantal | 209 | 185 | 154 | ||||
- ingetrokken | aantal | 137 | 112 | 111 |
* vraagstelling vervallen in burgeronderzoek
** afname is het gevolg van overgang belastingen naar BsGW.
In het voorjaar van 2013 is de gemeente Kerkrade reeds met Deloitte Consulting Nederland een partnership aangegaan met het oog op de aankomende “uitdaging” om tijdig te komen tot een passend control-systeem op de uitvoering van de 3 decentralisaties. Dit control systeem dient enerzijds aan te sluiten op de uitgangspunten van de gekozen samenwerking binnen het lokale sociale domein, dat gebaseerd is op “verantwoord loslaten” (“loslaten in vertrouwen, maar niet verlaten”), en anderzijds past bij het substantieel verhoogde financiële risico van de gemeente in de nieuwe uitvoering van de 3D’s. Inmiddels is het raamwerk van de periodieke monitoring gereed en met alle gebruikers, inclusief de raadscommissie B&S, gecommuniceerd en afgestemd. De resultaten van de periodieke monitoring worden tweemaandelijks met de raadscommissie B&S besproken. In de commissie vergadering van juni jl. is het dashboard managementinformatie sociaal domein inhoudelijk en procesmatig geëvalueerd. De conclusie is dat er brede consensus is over de inhoudelijk lijn en dat de frequentie terug gaat naar driemaandelijks. In het dienstjaar 2016 lopen onder der regie van “Samen Leven” een aantal vernieuwende transformatie projecten, die onderzoeken of in een nieuwe juridische samenwerkingsvorm, inhoudelijke Wmo taken met verantwoordelijkheden ,met toepassing van een passende alternatieve financieringssystematiek (resultaat- en/of populatiebekostiging), door de gemeente aan deze juridische entiteit kunnen worden op- en overgedragen. In de loop van 2017, worden de eindresultaten en uitkomsten van deze onderzoeken geïmplementeerd.