a. Totaaloverzicht begrotingssaldo
Deze begroting is financieel op peil Voorjaarsnota 2016. Onderstaand is opgenomen het betreffende begrotingssaldo voor de jaarschijven 2017 – 2020. Voor een toelichting verwijzen wij naar Voorjaarsnota 2016.
( bedragen x € 1.000 )
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|
Saldo Najaarsnota 2015 (taakstellend) | 346 | - 1.388 | - 1.537 | - 1.537 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2016 | -96 | 1.388 | 10 | -28 | |
Actueel saldo begroting (taakstellend) | 250 | 0 | - 1.527 | - 1.565 | |
Risico’s en aandachtspunten | pm | pm | pm | pm |
In de Najaarsnota 2016 treft u weer aan een volledig geactualiseerd beeld aan de hand van de laatste ontwikkelingen. Dit betreft met name de gevolgen van de meicirculaire 2016 en een positieve ontwikkeling met betrekking tot de kapitaallasten.
Volledigheidshalve wordt hieronder voor de jaren 2016-2020 een doorkijk gegeven van de effecten van de meicirculaire 2016 op basis van actuele gegevens. De ontwikkelingen betreffende de Integratie-uitkering Sociaal Domein zijn daarbij neutraal verwerkt (ten laste van de betreffende budgetten). Dit uitgangspunt moet overigens ook gezien worden in relatie tot de lopende transitie c.q. andere manier van werken, het monitoren van de uitgaven en de reserve die vooralsnog voorhanden is.
Meerjarig perspectief (* € 1.000):
Meicirculaire 2016 algemene uitkering | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Algemene uitkering (excl. soc.domein) | 52.401 | 49.806 | 49.683 | 49.623 | 50.227 |
Verschil | 334* | - 46 | 503 | 562 | 1.140 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Integratie-uitkering Sociaal Domein | 49.640 | 46.294 | 44.418 | 43.038 | 41.706 |
Verschil (t.l.v. betreffende budgetten) | 1.028 | 239 | 299 | 130 | -1.202** |
* inclusief oude jaren € 136.000
** Deze daling is met name het gevolg van de jaarlijks oplopende korting per arbeidsplaats WSW, waarbij thans het jaar 2020 in de meerjarenreeks wordt betrokken. In de begroting WOZL wordt steeds op de rijkskorting geanticipeerd.
Een actueel en meer gedetailleerd beeld van alle plussen en minnen t.o.v. het begrotingssaldo wordt gegeven in de Najaarsnota 2016.
Voor de bepaling van de financiële consequenties van het pakket aan maatregelen uit de circulaire e.d. is de meerjarige ontwikkeling van onder meer woonruimtenvoorraad, inwoneraantallen en bijstandsontvangers belangrijk. Daarbij zijn o.a. de volgende geactualiseerde uitgangspunten gehanteerd:
maatstaf | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
inwoners | 46.023 | 45.750 | 45.450 | 45.150 | 44.850 | |
bijstandsontvangers (3-jrs gemidd.) | 1.880 | 1.884 | 1.908 | 1.937 | 1.959 | |
woonruimten | 24.200 | 24.100 | 24.000 | 23.900 | 23.800 | |
huishoudens | 23.650 | 23.550 | 23.450 | 23.350 | 23.250 | |
uitkeringsfactor | 1,447 | 1,420 | 1,445 | 1,458 | 1,478 |
De circulaire bevat geen echte highlights, zowel in positieve als in negatieve zin. Het aantal nieuwe ontwikkelingen en beleidsmaatregelen is beperkt. Meer dan eens wordt de Septembercirculaire als bron voor nieuwe info genoemd. De meest relevante zijn:
- verrrekening uitkeringsjaar 2015 (+)
- accressen 2016-2020 (+/-)
- nacalculatie Plafond BTW-compensatie (+marginaal)
- bijdragen aan A+O-fonds 2017-2020 (-marginaal)
- VNG-betalingen (-)
- verhoogde asielinstroom 2016 en 2017(-)
- referendum 6 april 2016 (+)
- centralisering inschrijving vergunninghouders (-)
b. Overzicht baten en lasten
Op de hierna volgende pagina’s is een overzicht van de baten en lasten per beleidsveld opgenomen voor zowel de rekeningcijfers 2015, de bijgestelde begroting 2016 als de (primaire) begroting 2017 – 2020. Dit alles financieel op peil Voorjaarsnota 2016.
In het overzicht per beleidsveld is eerst het saldo vóór mutaties reserves zichtbaar gemaakt. Vervolgens worden de begrote toevoegingen en onttrekkingen aan reserves zichtbaar gemaakt, om te komen tot het begrotingssaldo c.q. resultaat. Bovengenoemde gegevens zijn ook vermeld bij de diverse beleidsvelden.
omschrijving beleidsveld | rekening 2015 | Bijgestelde begroting VJN 2016 | Primaire begroting 2017 | Meerjaren begroting 2018 | Meerjaren begroting 2019 | Meerjaren begroting 2020 |
Lasten | ||||||
00 Algemene dekkingsmiddelen | 4.691 | 5.979 | 5.929 | 5.888 | 9.146 | 7.568 |
01 Bouwen en wonen | 8.911 | 13.421 | 4.504 | 3.531 | 3.525 | 3.524 |
02 Verkeer en vervoer | 1.458 | 1.691 | 1.433 | 1.430 | 1.417 | 1.347 |
03 Milieu | 5.019 | 5.327 | 5.231 | 5.156 | 5.156 | 5.156 |
04 Economie en toerisme | 1.352 | 2.107 | 1.717 | 1.645 | 1.485 | 1.483 |
05 Veiligheid en handhaving | 7.360 | 7.068 | 6.642 | 6.642 | 6.569 | 6.569 |
06 Jeugd | 22.963 | 21.506 | 19.391 | 19.316 | 19.085 | 18.996 |
07 Welzijn, sport en cultuur | 9.909 | 11.219 | 7.965 | 7.765 | 7.567 | 7.439 |
08 Zorg | 26.991 | 30.690 | 26.715 | 25.991 | 25.527 | 25.493 |
09 Werk en inkomen | 62.174 | 61.900 | 57.680 | 55.219 | 54.016 | 54.016 |
10 Bestuur en bedrijfsvoering | 9.477 | 9.776 | 9.116 | 9.001 | 8.321 | 8.321 |
11 Beheer | 18.085 | 29.609 | 16.371 | 15.929 | 15.937 | 15.885 |
Totaal lasten | 178.390 | 200.294 | 162.693 | 157.512 | 157.751 | 155.796 |
Baten | ||||||
00 Algemene dekkingsmiddelen | 123.972 | 119.019 | 113.942 | 111.184 | 109.812 | 109.558 |
01 Bouwen en wonen | 5.909 | 9.904 | 1.362 | 425 | 423 | 422 |
02 Verkeer en vervoer | 197 | 433 | 665 | 703 | 703 | 703 |
03 Milieu | 4.609 | 4.511 | 4.484 | 4.833 | 4.833 | 4.833 |
04 Economie en toerisme | 302 | 736 | 683 | 682 | 680 | 680 |
05 Veiligheid en handhaving | 1.593 | 725 | 577 | 577 | 577 | 577 |
06 Jeugd | 1.151 | 546 | 313 | 313 | 313 | 313 |
07 Welzijn, sport en cultuur | 479 | 427 | 414 | 414 | 414 | 414 |
08 Zorg | 2.647 | 2.840 | 2.236 | 2.257 | 2.277 | 2.297 |
09 Werk en inkomen | 27.602 | 28.524 | 27.685 | 26.947 | 26.947 | 26.947 |
10 Bestuur en bedrijfsvoering | 786 | 1.072 | 1.126 | 990 | 686 | 686 |
11 Beheer | 7.482 | 8.658 | 6.331 | 6.485 | 6.603 | 6.656 |
Totaal baten | 176.730 | 177.395 | 159.816 | 155.808 | 154.268 | 154.085 |
Saldo baten en lasten | -1.660 | -22.899 | -2.877 | -1.704 | -3.483 | -1.711 |
Mutaties reserves - toevoegingen | ||||||
00 Algemene dekkingsmiddelen | 20.737 | 5.687 | 2.390 | 2.256 | 2.256 | 2.256 |
01 Bouwen en wonen | 109 | 161 | 159 | 56 | 56 | 56 |
03 Milieu | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
04 Economie en toerisme | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Totaal toevoegingen | 20.846 | 5.948 | 2.649 | 2.412 | 2.412 | 2.412 |
Mutaties reserves - onttrekkingen | ||||||
00 Algemene dekkingsmiddelen | 22.851 | 27.709 | 5.426 | 4.116 | 4.368 | 2.558 |
01 Bouwen en wonen | 2.279 | 1.226 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 Milieu | 133 | 196 | 350 | 0 | 0 | 0 |
04 Economie en toerisme | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen | 25.263 | 29.132 | 5.776 | 4.116 | 4.368 | 2.558 |
Resultaat | 2.757 | 285 | 250 | 0 | -1.527 | -1.565 |
c. Totaaloverzicht taakvelden
Lasten
Nr | Taakveld | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bestuur en ondersteuning | 26.344 | 25.233 | 25.540 | 23.942 |
1 | Veiligheid | 4.092 | 4.094 | 4.061 | 4.058 |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | 5.214 | 4.679 | 4.668 | 4.551 |
3 | Economie | 1.386 | 1.384 | 1.236 | 1.233 |
4 | Onderwijs | 4.820 | 4.704 | 4.438 | 4.349 |
5 | Sport, cultuur en recreatie | 10.069 | 9.781 | 9.621 | 9.469 |
6 | Sociaal domein | 93.965 | 91.100 | 89.697 | 89.627 |
7 | Volksgezondheid en Milieu | 11.538 | 11.483 | 11.614 | 11.656 |
8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 3.798 | 2.823 | 2.846 | 2.815 |
Totaal | 161.226 | 155.281 | 153.721 | 151.700 |
Baten
Nr | Taakveld | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bestuur en ondersteuning | 118.305 | 113.558 | 111.909 | 109.864 |
1 | Veiligheid | 200 | 200 | 200 | 200 |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | 166 | 166 | 166 | 166 |
3 | Economie | 1.024 | 1.023 | 1.021 | 1.021 |
4 | Onderwijs | 309 | 309 | 309 | 309 |
5 | Sport, cultuur en recreatie | 872 | 853 | 834 | 814 |
6 | Sociaal domein | 28.970 | 28.233 | 28.233 | 28.233 |
7 | Volksgezondheid en Milieu | 9.490 | 9.983 | 10.093 | 10.137 |
8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 1.890 | 956 | 956 | 956 |
Totaal | 161.226 | 155.281 | 153.721 | 151.700 |
d. Mogelijke beïnvloedbaarheid
Mede om een indicatie van de beïnvloedbaarheid van de lasten en baten te geven, wordt onderstaand per beleidsveld (BLV) nog de opbouw naar soort gegeven (begrotingsjaar 2017). Daarbij is geen rekening gehouden met mogelijke verplichtingen uit contracten, subsidiebeschikkingen, e.d. Voorzover aan de orde zal op dat moment een nadere analyse aan de orde zijn.
Lasten
BLV / Soort (%) | L0 | L1 | L2 | L3 | L4 | L5 | L6 | L7 | Totaal (in €) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 46,56 | 1,87 | 2,33 | 26,60 | 1,30 | 12,18 | 8,31 | 0,85 | 8.569 |
1 | 7,38 | 11,26 | 0,82 | 20,81 | 0,00 | 56,18 | 0,00 | 3,55 | 4.663 |
2 | 0,52 | 25,67 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 59,20 | 0,00 | 14,61 | 1.433 |
3 | 28,50 | 0,02 | 0,00 | 58,88 | 0,00 | 12,02 | 0,00 | 0,58 | 5.231 |
4 | 16,83 | 14,82 | 7,98 | 12,27 | 0,00 | 29,06 | 0,00 | 19,04 | 1.817 |
5 | 2,18 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 50,76 | 42,54 | 4,52 | 6.642 |
6 | 0,34 | 16,71 | 1,31 | 2,08 | 63,42 | 3,17 | 0,85 | 12,12 | 19.390 |
7 | 0,85 | 27,35 | 2,36 | 0,29 | 0,00 | 8,93 | 0,00 | 60,22 | 7.965 |
8 | 0,00 | 2,32 | 1,03 | 0,00 | 61,67 | 12,26 | 0,00 | 22,72 | 26.715 |
9 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,00 | 92,05 | 7,94 | 0,00 | 0,00 | 57.680 |
10 | 8,98 | 0,07 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 70,06 | 14,67 | 6,22 | 9.116 |
11 | 12,87 | 26,81 | 0,56 | 9,32 | 0,00 | 31,69 | 4,66 | 14,09 | 16.371 |
Totaal (in €) | 9.342 | 11.764 | 1.193 | 8.505 | 81.978 | 29.793 | 5.802 | 17.215 | 165.592 |
Lasten:
L0 = diverse adm.posten; L1 = kapitaallasten; L2 = lasten gerelateerd aan ontvangen subsidies en andere incidentele posten; L3 = lasten gerelateerd aan reserves (bijv. onderwijs, afval), budgettair neutraal; L4 = 3D's, wmo, wsw, uitkeringen, budgettair neutraal; L5 = (toerekening) salarissen en overhead ; L6 = lasten gerelateerd aan gemeenschappelijke regelingen e.d.; L7 = overige lasten
Baten
BLV / Soort (%) | B0 | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | B6 | Totaal (in €) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 5,16 | 42,36 | 0,07 | 3,16 | 39,97 | 0,00 | 9,28 | 119.367 | |
1 | 17,76 | 0,00 | 0,00 | 72,47 | 0,00 | 0,00 | 9,77 | 1.362 | |
2 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 100,00 | 665 | |
3 | 0,00 | 0,40 | 0,00 | 7,24 | 0,00 | 92,36 | 0,00 | 4.833 | |
4 | 3,14 | 0,00 | 0,00 | 62,26 | 0,00 | 9,89 | 24,71 | 683 | |
5 | 0,00 | 76,66 | 14,52 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 8,82 | 577 | |
6 | 0,00 | 0,00 | 81,35 | 17,59 | 0,32 | 0,00 | 0,74 | 313 | |
7 | 17,58 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 82,42 | 414 | |
8 | 42,75 | 0,47 | 0,00 | 0,00 | 53,97 | 0,00 | 2,81 | 2.236 | |
9 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 100,00 | 0,00 | 0,00 | 27.685 | |
10 | 2,47 | 97,53 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 1.126 | |
11 | 8,97 | 0,21 | 0,00 | 0,10 | 0,00 | 78,97 | 11,75 | 6.331 | |
Totaal (in €) | 8.046 | 52.142 | 426 | 5.598 | 76.598 | 9.532 | 13.250 | 165.592 |
Baten:
B0 = diverse adm. posten; B1 = niet zelfstandig te beïnvloeden baten (algemene uitkering, dividend, e.d.); B2 = baten gerelateerd aan ontvangen subsidies en andere incidentele posten; B3 = baten gerelateerd aan reserves (bijv. onderwijs, afval), budgettair neutraal; B4 = 3D's, wmo, wsw, uitkeringen, budgettair neutraal; B5 = belastingen, heffingen en leges; B6 = overige baten.
e. Bijdrage aan programma's en hun thema's
Onderstaand wordt inzichtelijk gemaakt in welke mate de beleidsvelden financieel bijdragen aan de programma's en thema's.
Lasten
1A | 1B | 1C | 2A | 2B | 2C | 3A | 3B | 3C | 4A | 4B | 4C | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 712 | 7 | 111 | 57 | ||||||||
1 | 991 | 1.221 | 1.995 | |||||||||
2 | 1.433 | |||||||||||
3 | 5.231 | |||||||||||
4 | 117 | 1.700 | ||||||||||
5 | 357 | 918 | 4.838 | |||||||||
6 | 787 | 14.177 | ||||||||||
7 | 2.268 | 444 | 5.227 | |||||||||
8 | 4.712 | 22.003 | ||||||||||
9 | 26.169 | 150 | ||||||||||
10 | 1.038 | 651 | 604 | 3.832 | ||||||||
11 | 1.212 | 7.302 | 471 | 1.126 |
Baten
1A | 1B | 1C | 2A | 2B | 2C | 3A | 3B | 3C | 4A | 4B | 4C | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 10 | 1.651 | 57 | 100 | ||||||||
1 | 870 | 75 | ||||||||||
2 | 665 | 85 | ||||||||||
3 | 4.833 | |||||||||||
4 | 756 | |||||||||||
5 | 482 | 170 | ||||||||||
6 | 257 | 1 | ||||||||||
7 | 106 | 346 | ||||||||||
8 | 1.016 | 1.230 | ||||||||||
9 | 150 | |||||||||||
10 | 176 | 20 | 922 | |||||||||
11 | 197 | 1.186 | 131 |